Willem Nieland Design Nieuws Contact Home

Pilot 50

Een schitterende foto van een Pilot 50 zegt misschien genoeg, maar leest u het verhaal over deze beroemde serie schepen. Ze werden en worden gebouwd van 27 voet tot 52 voet in staal, aluminium of glasversterkt multiplex, waterverplaatsend of 35 knots plus versies.

De Pilot 50 is de grote zus van de bekende Pilot 44, de boot die in 1994, als prototype van het ontwerpbureau, op diverse beurzen en in de pers veel opzien baarde. In een paar jaar tijd werden van dit type ook 44 stuks verkocht. Naast een 29, 38 en 42 voeter werd het "vlaggenschip" van bijna 50 voet gebouwd in staal, aluminium, staal/aluminium. Meestal gebouwd als halfglijder, soms als verdringer met 1 motor en had qua indeling en dekplan diverse uitvoeringen. Het schip werd alom gewaardeerd voor de mooie lijnen, zeer praktische en ruimtelijke indeling, maar zeker ook zijn zwaar weer eigenschappen.

De werf van destijds werd als klein onderdeel van een agglomeraat opgeheven vanwege het toespitsen op hun "core business". De kleinere Pilots werden weer in productie genomen door een werf, die ook andere ontwerpen van Willem Nieland Design bouwden. In de verkoop bleken de Pilots in een jaar van afwezigheid niets van hun glans te hebben verloren en als ze gebruikt bij een makelaar komen, blijken het ook zeker geen blijvertjes. Een behoorlijk aantal, ook kleinere, worden zelfs permanent bewoon en bijna zonder uitzondering zijn er lange reizen mee gemaakt.

De nieuwe Pilot 50 topcockpit, onder constructie bij Mekon, heeft een extra ruim dekhuis met onderdeks behoud van een "woonkeuken" met 8 zitplaatsen plus 3 slaaphutten. De unieke topcockpit heeft, "ondanks" gangboorden rondom met scheepvaartinspectienorm hoge reling, 12 vaste zitplaatsen met bergruimte eronder. Vuurvaste machinekamer met kneveldeur en stahoogtegedeelte. Fast cruising 20 knots, transatlanstiche bunkercapaciteit bij displacement snelheid, geringe diepgang en "Canal du midi" doorvaarthoogte. De oersterke 6mm romp heeft kleine spantafstanden met extra zware sprays en zaathouten. Standaard is deze "all-weather" uitsluitend onder water voorzien van een verfsysteem. Boven water is het (hiervoor extra zorgvuldig gebouwde) schip alleen egaal gestraald en voorzien van (flexi)teakdek met rondom een zwart kunstof fendering-systeem van 12 cd omvang: alles onderhoudsvrij en stijlvol.

In deze tijd van "blauw met een touw" niet alleen stoer, ook elegant en echt functioneel. Uw unieke schip toegespitst op uw behoeftes, maar ook gebouwd in een zo veilig mogelijk en (zeer belangrijk:) kosteneffectief traject, verdient echter een persoonlijke loods; al uw vragen over het schip en onze mogelijkheden zien wij u met plezier tegemoet: Willem Nieland Design.