Willem Nieland Design Nieuws Contact Home
ONJ Loodsboot 1020

Profielschets Loodsboot 1020

Uitgangspunt voor de ONJ Loodsboot 1020 was een vervolg op de succesvolle Loodsboot 770. Het stoere schip met het hoge ‘pak en wegwezen karakter’. Een logisch vervolg hierop lijkt eenvoudig, niets is echter minder waar: het concept van een bestaand schip opblazen werkt zeker niet in deze maat en de eisen, die door de markt gesteld worden lijken onverenigbaar. Het duurt dan ook jaren voordat Willem Nieland opdracht krijgt om met een stevig eisenpakket aan de slag te gaan. Zijn schepen staan bekend om slimme interieurs en grote zeewaardigheid.

De nieuwe Loodsboot 1020 is onmiskenbaar een ONJ in karakter en kwaliteit: een schip waaraan vele Loodsboot 770 eigenaren op een gegeven moment gedacht moeten hebben; meer ruimte, privacy en luxe om voor langere tijd aan boord te verblijven. Een grotere actieradius met een lekker gangetje om in korte vakanties toch wat verder weg te komen, was ook iets wat uit de markt vernomen werd.

Goed geschikt om te varen op lage snelheden en beschikkend over een lage kruiphoogte voor het binnenwater beschikt de Loodsboot 1020 echter over een romp, die bij oplopende snelheid snel lift begint te genereren teneinde sneller te kunnen varen zonder enorm brandstofverbruik. De stabiliteit neemt dan in dynamische zin nog eens sterk toe terwijl het buiswater krachtig zijwaarts geworpen wordt. Een combinatie van gematigde verhoudingen en nieuwste inzichten in hydrodynamica dragen bij aan zowel een, in verhouding soepel gedrag in zeegang alsmede gunstig brandstofgebruik. Dat een Loodsboot 1020 voor deze doeleinden een sterk en stijf gebouwd schip moest zijn en tegelijkertijd niet onnodig zwaar is logisch.


Vanaf het water toont de Loodsboot 1020 zich het best: een niet te hoog vrijboord met een flinke zeeglijn en stoere boeg, brede gangboorden, fier stuurhuis, alles even doelbewust als ingetogen.


De kuip is ruim en geeft uitstekend beschutting voor de bemanning. De zelflozers kunnen als het moet in korte tijd veel water verwerken en de hoge zeereling loopt veiligheidshalve ook om de gehele kuip. Voor een goede gewichtsverdeling en stille stuurhut is de motorkamer onder de cockpitvloer gesitueerd. De naar keus zeer bedrijfszekere 4 of 6 cilinder is uitstekend geïsoleerd, dito bereikbaar en adequaat belucht voor de beste prestaties.


Het stuurhuis biedt plaats aan 6 personen. Een gezellige en zeer praktische dinette kan dienen als extra slaapplaats of enorme kaartentafel. Direct valt op dat in dit interieur de beleving door de opvarenden ook tijdens het varen van cruciaal belang moet zijn met een uitstekend uitzicht naar alle kanten voor iedereen. De zetels en banken zijn ook duidelijk hoger geplaatst dan gewoonlijk, met als bijkomend voordeel extra bergruimte. Het opvallend ruime gastenverblijf is toegankelijk vanuit de kajuit en bevindt zich gedeeltelijk onder de kuip. In tegenstelling tot wat men vaak aantreft is hier het tweepersoonsbed voldoende groot.


Ook de kombuis die half onder de voorramen van het stuurhuis is gesitueerd is opvallend; licht, luchtig en met een zee van ruimte. Als optie kan er een buitenstuurstand geplaatst worden.


De kapiteinshut is luxueus uitgevoerd en heeft een ruim 2-persoonsbed met hangkast, zitje en schappen. In de badkamer is naast een flinke wastafel een separate douche geplaatst. Een vluchtluik zorgt voor aanvullende ventilatie en licht.


Belangrijke zaken als bijvoorbeeld voldoende handgrepen, ventilatie mogelijkheden, slingerrandjes, bergruimte, een stevige fundering en robuuste constructie weerspiegelen de functie als gebruiksschip. De aandacht voor de vormgeving tot in detail van handrailingen tot een klapbare radarmast benadrukken de functie als een no-nonsense maar zeker ook fraai motorjacht.


Door de tijdloze lijnen in het ontwerp en kwaliteit in bouw en afwerking is de Loodsboot 1020 met forse stelligheid een goede investering in onbekommerd en veilig vaarplezier.


BROCHURE